Tutorial: procedura instanta in cazul vanzarii unui autovehicul si neinmatricularea acestuia de catre noul proprietar!

E bine de stiut.

Buna ziua.
In primul rand, sa ofer cateva explicatii. In urma cu 4 ani de zile, am vandut un autovehicul, in care am urmat integral pasii legali pentru instrainarea acestuia. Acest lucru e bine de stiut, ca in cazul in care veti dori sa rezolvati problema, nu cumva sa sariti pasii, or sa faceti vreo magarie, care apoi, regretand-o, sa incercati calea instantei.
Urmand intreaga procedura legala, am instrainat masina, iar in decursul a 24 de ore, noul proprietar si-a inscris autovehiculul respectiv la Sectia de Taxe si Impozite de care apartine. Si de aici gata. Urma sa plateasca timbrul de mediu, apoi s-o inscrie la DRPCIV. Acesti pasi nu au mai fost urmati, astfel ca, in situatia data, masina a urmat cursul vanzarii la Taxe si Impozite, dar proprietar pe talon am ramas eu, vesnic, indiferent de numarul de vanzari.
Precizez, iarasi foarte important, cumparatorul nu a avut nicio procura notariala, acord scris, sau verbal, de a circula cu masina pe numele meu. Nu am acceptat din capul locului asa ceva, eu fiind genul care consider ca a fi corect nu sunt doar vorbe, ci perspective fixe.
Evident, noul cumparator a revandut masina dupa un an, urmand acelasi procedeu, radiere de la fiscal, fara niciun demers la Politie si tot asa. Cred ca a ajuns pe la a 7-a mana in momentul acesta. Conventia intre noii cumparatori si cei care deveneau vanzatori in acest proces era una simpla: fa asigurare, fii cuminte, nu lua amenzi, astfel ca cel ce inscris pe talon nu va afla niciodata. De asemenea, daca te prinde in trafic politia, ai doua variante: nu arati talonul si iei o amenda pentru neprezentare, sau i-l dai, ca oricum nu ti-l deschide pe interior desfacandu-l din tipla, ca sa vada daca scrie “instrainat catre”. Astea sunt lucruri pe care le-am aflat pe perioada procesului. Toata bucuria insa a tinut 4 ani, pana cand o amenda de la CNADNR m-a trezit. Asa ca, fiind, dupa caracterizarea altora, certaret si procesoman, impreuna cu un bun prieten avocat, am inceput sa citim legi, sa intelegem intregul mecanism si sa vedem ce putem face.
De la capul locului trebuie precizat ca in situatia aceasta se ajunge datorita lipsei unui cod de procedura exact. OUG nr. 195/2002 prevede foarte clar ca “[...] noul proprietar este obligat sa solicite autoritatii competente transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, in termen de 30 zile de la data dobandirii dreptului de proprietate asupra vehiculului”. Insa, in caz ca acest lucru nu se petrece, ce risca cumparatorul e o contraventie de un cuantum penibil. Vanzatorul insa, se va plimba prin instante. Dar asta e.
Si acuma va voi descrie pasii de urmat, cu explicatia fiecaruia dintre ei.
In primul rand, trebuie deschise doua procese, unul privind contestatia amenzii, iar altul in care actionati in instanta pe cel care a cumparat de la voi masina. Desi multi spun ca mai bine platesti amenda (130 lei), decat sa o contesti (m-a costat vreo 200 lei contestatia), importanta e sentinta in cazul anularii procesului verbal. Acesta terminandu-se mai repede, sentinta de acolo poate fi utilizata in cadrul celui de al doilea proces, in care va indreptati impotriva cumparatorului.

O luam pe rand.

I) Depuneri de sesizari:

Este un pas important, chiar daca multi nu il vad. Ajuta la ambele procese.
Se depune intai o sesizare la DRPCIV in care se instiinteaza institutia ca ai primit o amenda pe o masina inamtriculata pe numele tau, desi tu ai vandut-o si radiat-o. Se ataseaza acestei instiintari CVC-ul si radierea fiscala.
Raspunsul o sa vina, birocratic si tembel, dar are relevanta. Iti vor spune ca ti-au inregistrat solicitarea, dar ca ei nu cum sa schimbe in baza lor de date proprietarul masinii intrucat legea prevedere ca transcrierea transmiterii dreptului de proprietare se poate realiza in doua moduri: vine noul cumparator si o inscrie (un non sens in acest caz), iar al doilea, sentina judecatoreasca. Se-ntelege clar ca pasul doi e cel de urmat. E importanta aceasta instiintare, intrucat pe perioada procesului cu cel caruia i-ati vandut-o, nu veti mai primi amenzi. Se suspenda oarecum amenzile ulterioare pana la finalizarea procesului. Desigur, ii instiintati ca ati deschis un proces, cu numarul dosarului si Judecatoria la care a fost deschis.
Apoi se mai face si o instiintare la institutia prefectului. Aceasta va spune acelasi lucru, va face referire la art. 11, alin (4) din OUG 195/2002.
Toate raspunsurile de la aceste institutii, tineti-le bine.
Eu am mai facut ,separat, asta datorita faptului ca ma da simtul civic afara din casa, si o sesizare la cancelaria primului-ministru, pentru modificarea legii, astfel incat sa nu mai ajunga si altii (sunt foarte multi la ora actuala) in situatia aceasta. Intre timp, s-a modificat si legea, nu stiu daca urmare a petitiei mele sau nu. Oricum, nici noua modificare nu e buna. Ei au avut in cap ca acea radiere fiscala sa se emita in mai multe exemplare (vreo cinci parca), dintre care unul sa mearga automat de la Taxe si Impozite la DRPCIV. Am inteles ca in continuare nu se intampla asta, desi legea s-a dat din vara. Momentan, acest subiect ma depaseste.
Trecem mai departe.

II) Contestatia PV-ului de amenda.
Aici lucrurile sunt simple: Se face o contestatie in care se depun CVC si radierea fiscala. Pe langa acestea, cele doua raspunsuri la instiintarile precizate mai sus.
Este aproape imposibil, in aceasta situatie, sa nu castigati. E si absurd, intrucat nu ati gresit nimic, si existand, de altfel, si un principiu de baza, ca nicio pedeapsa nu se poate da in afara cadrului legislativ. De asmenea, o amenda nu se poate da unei persoane ce nu a comis respectiva contraventie.
In cazul CNADNR-ului, (nu am sa comentez faulturile logice pe care le face aceasta institutie si nesimtirea de care dau dovada) ei se vor lega de un ordin de ministru, Ordinul 1501/2006, care spune ca solicitarea de trecere a autoturismului pe numele altei persoane sa fie facuta de catre vanzator. Aici se scapa simplu de ei, chiar si judecatorii au constatat ca nu se poate primi aceasta sustinere, intrucat un ordin de ministru nu poate sa contrazica o dispozitie dintr-o lege in vigoare, legea fiind act normativ cu fota juridica superioara.
Veti castiga, ei vor face apel (e procedura standard la ei). Mai penibil e faptul ca nici nu au juristi cu minte pe acolo. Cand fac apelul, nu introduc motivele pentru apel, ci practic schimba antetul pentru instanta de apel si fac o referire scurta la verdictul instantei de fond. In rest, nimic, reitereaza aceleasi motive, acelasi ordin de ministru si faptul ca CVC nu e opozabil tertilor. Insa opozabilitatea contractelor e o notiune de drept civil, art. 1281 Codul Civil. Atat. Instanta de apel le va raspunde acelasi lucru ca si instanta de fond si veti scapa de amenda.

De ce e importanta decizia definitiva? Cu decizia definitiva a instantei de fond, depuneti la Judecatoria unde se desfasoara celalalt proces, in care actionati in instanta pe cel caruia i-ati vandut masina.
Se vor prelua de aici motivatiile judecatorilor, privind registrul public de inregistrare a autovehiculelor, legile si obligatiile legale, prevederile care se aplica si, cel mai important, cele care nu se aplica.

III) Actiunea in instanta impotriva cumparatorului.

Asta e partea cea mai complicata si depinde de multe elemente, printre care si priceperea avocatului de a demonta o serie de exceptii.
Trebuie sa precizez ca, cel care a cumparat de la mine masina, a tinut-o un an, apoi a revandut-o altcuiva, care, la randul lui a revandut-o, si tot asa.
Primul lucru pe care l-a facut persoana chemata in judecata a fost sa-si nege calitatea procesuala activa. Ba mai mult, probabil la initiativa avocatului, a scris ca a avut si acordul verbal din partea mea pentru a circula cu masina pe numele meu, evitand astfel plata timbrului de mediu si ca, pe perioada utilizarii, nu mi-a produs vreo dauna financiara. Dupa care, dandu-si seama ca e cu bataie lunga, scrie ca in cazul in care aceste cereri ii vor fi respinse, doreste chemarea in garantie a unei a treia persoane, adica acea persoana care a cumparat, la randul sau, de la el, autovehiculul.

Calitatea procesuala activa e clara, un avocat bun va reitera faptul ca obligatia de a o inmatricula era in 30 zile de la data radierii din evidentele Directiei de Taxe si Impozite Locale. In ceea ce priveste magaria ca a avut un accept verbal din partea vanzatorului pentru a circula cu talonul acestuia, e simplu: se reitereaza din nou faptul ca nu a existat nicio procura notariala, ori vreun acord scris ori verbal, iar pentru cele sustinute, trebuie aduse probe in acest sens. In cazul meu, nu au mai incercat pe parcursul procesului sa mai sustina asa ceva.
Singurul lucru pe care l-a acceptat judecatoarea si a fost straniu, il reprezinta chemarea in garantie. Nu face altceva decat sa taraganeze procesul, sa dureze mai mult. Nu am inteles ca nu si-a motivat decizia, pare oricum chiauna judecatoarea de la procesul meu. Dar, afara de acest mic hop, important doar pentru rezolvarea procesului, le-a respins mai tot. Este si destul de evident.

Acum, important in cadrul acestui proces, e ceea ce cereti. De altfel, distractiv a fost ca inclusiv cel pe care l-am chemat in instanta, a cerut acelasi lucru de la cel pe care l-a chemat in garantie. Un alt noroc, dar n-as vrea sa insist pe noroc, a fost, in cazul meu, calitatea intelectuala a cumparatorului. A facut gafa dupa gafa chiar si in instanta. A sustinut, spre exemplu, ca cel pe care l-a chemat in garantie, e la puscarie pentru trafic de droguri, acest lucru stiindu-l deoarece s-a dus la el acasa si acolo i-ar fi zis asta sotia. Judecatoarea a dispus chiar si o cerere catre ANP in acest sens, acestia raspunzand ca nu exista o perioada in evidenta lor cu aceste date. S-a facut de rahat. Tot asa, la cerera noastra, judecatoarea a acceptat si interogarea tuturor administratiilor fiscale din Bucuresti, pentru a se vedea “traiectoria” inscrierilor in evidentele fiscale. Surpriza sau nu, cel ce a cumparat-o de la mine a fost ultimul in evidentele fiscale.
Dar, important e cum spuneam, ceea ce cereti, intrucat judecatorul va judeca numai acest lucru. Important, pe langa cheltuieli de judecata si plata unui prejudiciu (care, evident, e fix zero, niciun judecator nu il va obliga la despagubiri materiale, desi poate asa s-ar invata minte), e necesara introducerea in cerera de judecata a faptului ca solicitati instantei radierea de pe numele vostru, facand referire ca acest lucru va e necesar datorita refuzului DRPCIV de a radia masina fara o hotarare judecatoareasca (anexand, logic, si raspunsul instiintarilor catre DRPCIV si Institutia Prefectului). Hotararea judecatoreasca, o data ramasa definitiva, evident, o puteti utiliza la DRPCIV pentru a radia “fortat”, sa zic asa, masina de pe numele vostru. Se pot chiar invoca aici si deciziile altor instante cu privire la acest lucru. Eu am gasit si am folosit parca una de la Judecatoria Medias.

In final, tin sa precizez ca important in tot acest lucru e sa fi fost corecti la momentul vanzarii, sa fiti ordonati si sa aveti toate actele si, logic, sa fiti determinati.
S-ar putea ca in expunerea mea sa fi uitat ceva sau anumite lucruri sa nu fie clare. Asadar, voi raspunde la intrebari, daca aveti, si o sa incerc sa lamuresc intreaga situatie. De asemenea, voi comunica integral decizia definitiva, cu motivatia atunci cand judecatorul o sa-si motiveze si hotarerea, atunci cand o sa o am.
M-am interesat mult pe acest subiect, intrucat m-a deranjat si mi s-a parut nedrept. Dupa ceva timp si cautari de tot felul, va pot comunica ca asta este cea mai eficienta si, cat de sigura s-o putea tinand cont de justitia romana, metoda de a rezolva o astfel de problema.

La revedere!

Sursa: http://forum.softpedia.com/topic/1074524-tutorial-procedura-instanta-in-cazul-vanzarii-unui-autovehicul-si-neinmatricularea-acestuia-de-catre-noul-proprietar/

Add a Comment

Smarty Web Director - istet si util www.digitalpitesti.ro - Un portal pentru pitesteni Google analytics Web Design Turbina auto